Tilskudd til aktiviteter i skogbruket skal bidra til å utvikle skogbruket som næring, samtidig som hensynet til miljøverdiene og det biologiske mangfoldet ivaretas. Fuktig gammelskog med mye dødved. Bjørnsjøen, Oslo. Foto: John Yngvar Larsson, NIBIO

 

Tilskudd til aktiviteter i skogbruket

Tilskudd til aktiviteter i skogbruket er et politisk virkemiddel for å stimulere til økt verdiskaping på kort og lang sikt, samtidig som miljøverdier ivaretas og videreutvikles. De ordningene som er etablert gjenspeiler de områdene som de politiske myndighetene mener er viktige, og hvor det er behov for å øke eller opprettholde aktivitet som ellers ikke hadde funnet sted. I perioden 2016–2020 har de årlige tilskuddene til primærskogbruket økt med 25 prosent, fra 267 til 362 millioner kroner.

REIDUN GOMO, LANDBRUKSDIREKTORATET (OPPDATERT 11. MARS 2021)

Bakgrunn

Basert på regionale og lokale vurderinger, og med kortsiktige eller langsiktige mål, er formålet med tilskudd å stimulere til økt verdiskaping i skogbruket. Store regionale forskjeller i geografi, klima, infrastruktur og ikke minst næringsmiljø, gjør det hensiktsmessig å la lokale myndigheter, innenfor gitte rammer, selv tilpasse tilskuddsbruken.

Samtidig som tilskuddene skal utvikle skogbruket som næring, skal også miljøverdiene i skogen, det vil si det biologiske mangfoldet, landskapet, friluftslivet og kulturminnene, tas vare på og videreutvikles. Dette betyr at hensynet til miljøverdier skal inngå i skogbrukets næringsaktiviteter, som en forutsetning for å motta tilskudd. Tilskudd kan bli holdt tilbake, eller allerede utbetalte tilskudd kan bli trukket tilbake, om det ikke tas tilstrekkelig hensyn til miljøverdiene i skogen.

Tilskuddsformålene er blant annet skogbruksplan, skogkultur, førstegangstynning, skogsveger, taubane og hest, miljøverdier, kystskogbruket samt forskjellige mindre tiltak som inngår i andre tiltak.

En skogbruksplan er en ressursoversikt med en plan for forvaltningen av skogressursene og miljøverdiene, og er selve grunnlaget for et bærekraftig næringsmessig skogbruk. Ressursoversikten utarbeides på grunnlag av en takst, som kan omfatte én eller flere eiendommer. Selv om det er mange utfordringer knyttet til det å gjennomføre takster for mange skogeiendommer samtidig, er det ofte både ønskelig og nødvendig med fellestakster eller områdetakster for i det hele tatt å få laget en skogbruksplan.

Taubane kan være et hensiktsmessig alternativ til vegbygging. Foto: Lars Sandved Dalen,NIBIO

Skogkultur omfatter blant annet planting, ungskogpleie og førstegangstynning. Tilskudd til skogkultur skal sikre foryngelse og kvalitet på framtidsskogen for å fremme kvaliteten på det framtidige virket. Slike tiltak gir normalt ikke noe utbytte for skogeier på kort sikt, og det er en forutsetning for å få tilskudd at tiltakene ikke gir overskudd. Det gis heller ikke tilskudd til kjemisk behandling.

Skogsveger favner både nybygging, ombygging til høyere vegstandard og vegvedlikehold. Der det allerede er et utbygget vegnett vil det være mest aktuelt med ombygging og vedlikehold, mens det i skogreisingsstrøk, med mangelfullt vegnett, ofte er nødvendig med nybygging. Hensynet til økonomi, terreng og miljøverdier gjør at fellesveganlegg over flere eiendommer ofte er eneste mulighet. 

Driftsformene taubane og hest kan være hensiktsmessige alternativer til vegbygging, samtidig som det er ønskelig å opprettholde kompetansen og miljøene.

Hensynet til miljøverdier skal inngå som en ordinær del av skogbruksvirksomheten. Ofte medfører ikke dette noen merkostnad for skogeier, men der det finnes dokumenterte miljøverdier som skal ivaretas og utvikles, og hvor dette medfører merkostnader eller tap for skogeier, kan det gis tilskudd.

Rasjonell tømmerhåndtering gir reduserte transportkostnader. Tømmerkaier er en viktig del av infrastrukturen i skogbruket. Først og fremst er tømmerkaier en forutsetning for å få avsetning på den skogen som nå begynner å bli hogstmoden i skogreisingsstrøkene på Vestlandet og i Nord-Norge. Men også som en følge av nedlegging av treforedlingsindustri, har utskiping av tømmer vært en nøkkel for å få avsetning på tømmer i enkelte tradisjonelle skogbruksområder.

Andre tiltak er kommunale eller regionale tiltak, i hovedsak prosjekter med mål om å øke aktiviteten og ressursutnyttelsen fra skogen.

TABELL 1: FYLKESVIS OVERSIKT OVER UTBETALT TILSKUDD

Tilskudd Viken og
            Oslo      
   Innlandet    Vestfold og
    Telemark
      Agder         Rogaland     Vestland   Møre og
  Romsdal  
  Trøndelag     Nordland   Troms/
Romsa
og
Finnmark/
Finnmárku
 Nasjonalt         Totalt      
Skogkultur 18 629 848 29 106 003 10 529 049 10 529 049 2 652 662 2 146 982 4 453 630 15 486 700 3 546 392 3 011 858 24 599 681 124 691 854
Skogbruksplan 4 695 246 4 391 520 726 455 695 218 72 500 720 128 1 165 919 148 495 2 897 041 15 512 522
Førstegangstynning 49 825 9 600 59 425
Skogsveger 18 929 227 16 117 095 11 219 248 12 601 448 4 071 613 16 275 035 5 840 619 17 960 578 5 364 661 3 708 502 112 088 026
Taubane og hest 4 000 1 477 355 146 970 191 500 818 082 4 752 448 5 259 262 1 741 757 212 570 158 280 14 762 224
Miljøtiltak i skog 608 967 1 014 459 75 000 16 380 251 357 116 247 80 500 2 162 910
Kystskogbruket 117 677 4 469 1 371 707 1 493 853
Andre tiltak 408 001 224 421 12 950 204 221 484 283 382 414 363 159 62 031 2 141 480
Kaianlegg 24 645 311 24 645 311
Tettere planting 2 089 156 11 843 345 215 921 743 581 309 864 207 803 562 708 1 617 063 66 827 226 168 17 882 436
Gjødsling 4 395 488 189 562 1 223 715 3 978 1 680 800 400 6 614 823
Planting for klima 647 651 403 064 24 188 1 074 903
Koronatilskudd drift 6 948 121 7 319 044 5 002 274 4 175 182 509 251 4 229 078 2 283 633 5 364 758 642 898 2 696 435 15 499 686
Totalt alle tilskudd 52 312 566 75 938 555 28 042 429 29 215 199 10 249 218 28 541 141 19 504 074 45 029 245 10 086 531 9 867 743 53 513 740 362 300 441

Fylkesvis oversikt over utbetalt tilskudd i 2020 fordelt på tiltak. Kilde: Landbruksdirektoratet.

Status

I 2020 var tilskuddene til primærskogbruket 362 millioner kroner (Tabell 1). Tilskudd til skogkultur var 125 millioner, skogsveger 112 millioner, taubane og hest 14,7 millioner og skogbruksplaner 15,5 millioner kroner i 2020. Støtte til andre tiltak var 2,1 millioner kroner.

Tilskuddene til skogkultur var høyere i 2020 i forhold til tidligere år som følge av ekstraordinært plantetilskudd og utfordringer knyttet til arbeidskraft, som følge av Covid-19.

Utvikling og forklaring

Det er politiske føringer, med tilhørende endringer i regelverk og bevilgninger, som først og fremst forklarer utviklingen i de fylkesvise utbetalte tilskuddene. Skogbruket er langsiktig og ønsker forutsigbarhet, og som hovedregel er det få store endringer i politikken fra år til år.

FIGUR 1: UTBETALT TILSKUDD FORDELT PÅ TILTAK

Utbetalt tilskudd i perioden 2011–2020 fordelt på tiltak. Kilde: Landbruksdirektoratet.

For enkelte formål, som for eksempel skogkultur, er det en ganske jevn aktivitet over hele landet år etter år (Figur 1). Her vil avvirkningen de forutgående årene være styrende for omfanget av tilskuddssøknader. For andre formål, som for eksempel skogbruksplanlegging, som gjerne er store prosjekter som går over flere år, vil tilskuddsutbetalingene i hovedsak komme når prosjektene er sluttført. Derfor vil enkelte fylker ha store utbetalinger enkelte år, og ingen utbetaling andre år. I tillegg vil endringer i regelverk samt bevilgninger det enkelte år styre hvor mye tilskudd som utbetales til det enkelte fylke.

Det er noen hovedtrekk som markerer et skille mellom de tradisjonelle skogfylkene og skogreisingsstrøkene. I skogfylkene utgjør tilskudd til skogkultur en vesentlig andel av tilskuddet (Tabell 1). I skogreisingsstrøkene, som har gått fra skogreising til høsting, vil tilskudd til vegbygging være et sentralt virkemiddel for å kunne avvirke den hogstmodne skogen og for å legge til rette for foryngelse og skogkultur etter hogst.

I perioden 2016–2020 har de årlige tilskuddene til primærskogbruket økt med 25 prosent, fra 267 til 362 millioner kroner. Den nye ordningen for utskipingskaier for tømmer har til sammen mottatt 71 millioner. 

I samme periode økte tilskuddet til skogkultur med 222 prosent og tilskudd til taubane og hest økte med 285 prosent. Støtte til andre tiltak har sunket med 24 prosent, men har variert en del fra år til år.

I skogbruksplanleggingen skal også hensynet til rovfugler ivaretas. I 1846 ble det innført skuddpremie på kongeørn i Norge. Bestanden gikk kraftig ned, men kongeørnen ble ikke fredet før i 1968. Siden fredningen i 1968 har bestanden økt fra mellom 344 og 524 hekkende par til mellom 914 og 1145 par i Norge i perioden 2015-2019 (rovdata.no). Foto: Hans Petter Kristoffersen, NIBIO

For skogbruksplanlegging vet vi at det er krevende å gjennomføre områdetakster og at framdriften er lavere enn ønskelig. Når skogeier blir klar over ressursene på eiendommen, fører dette ofte til økt aktivitet. Tilskudd til miljøtiltak er et eksempel på tiltak som mange ganger blir utløst av miljøregistreringene i nye skogbruksplaner.

Datakvalitet

Alle tall i statistikken er hentet fra databasen «Økonomisystem for skogordningene», Landbruksdirektoratets fagsystem for tilskuddsordninger i skogbruket.

Datakvalitet: høy.